به پورتال موسسه متن فرهنگستان هنر خوش آمديد *** با توجه به اينكه وبگاه در دست طراحي و تكميل بخش هاي مختلف است پيشاپيش از بروز مشكلات احتمالي از كاربران محترم عذر خواهي مي كنيم
تازه های نشر
   
   
   

مروری بر آثار استاد جلال شباهنگی

گردآوری : مسعود ناصری

چاپ اول ، سال 1397             رحلی،شومیز؛132 ص           قیمت : 650000 ریال

مجموعۀ حاضر گواه زنده ای است بر تلاش های بی وقفۀ این هنرمند معاصر و عضو پیوستۀ فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران، تا ضمن معرفی جایگاه ارزنده و آثار گرانقدرش، فرصتی مناسب برای تحقیق و پژوهش هنری، به ویژه برای هنرپژوهان و دانشجویان و علاقه مندان این عرصه فراهم آورد.آثار استاد در 4 بخش : دشت ها و کویرها، جنگل ها، گل و مرغ ها و حجم های شیشه ای می باشد.

هنرهای زیبای چین

نویسندگان : دنگ فوشینگ ، هوانگ لن             مترجم : نسرین دستان

چاپ اول ، سال 1397             رقعی، شومیز ؛ 222 ص          قیمت : 430000 ریال

هدف از ترجمه این کتاب نمایاندن گوشه ای از فرهنگ و هنر مردم چین و آشنا کردن علاقه مندان به مطالعه درحوزه تمدن شرق دور می باشد امید که کمکی هرچند کوچک به شناخت هنر چین برای مخاطبان باشد. کتاب کار مشترکی از چند نویسنده چینی است که از زبان چینی به انگلیسی ترجمه شده و از مجموعه کتابهای اداره فرهنگ و هنر چین می باشد. در ترجمه از زبان انگلیسی به فارسی سعی شده آوا نویسی اسامی خاص چینی به روش صحیح انجام شود تا برای خواننده ایرانی مشابهت اسامی قابل درک باشد
جامعه، هنر و اخلاق
مجموعه مقالات زیبایی شناسی و فلسفۀ هنر (9)

نویسنده: تام سارل                           مترجم: مسعود قاسمیان
چاپ دوم  1397،            پالتویی، شومیز، 152 ص              قیمت : 100000 ريال
  کتاب جامعه، هنر و اخلاق نهمین جلد از مجموعه مقالات زیبایی شناسی و فلسفۀ هنر است. تام سارل در این کتاب نقطة شروع بحث را بر بعد اخلاقی- اجتماعی هنر از نظرگاه افلاطون می گذارد و می کوشد ضعف استدلال او را – خصوصاَ در مقایسه با مصادق امروزین آن –باز نمایاند.اندیشمند دیگر مورد بحث او، تالستوی است. نگاه تالستوی حساب خود را با او در چیستی چنان کارکردی جدا می کند. سارل بحث هتک حرمت و توهین به مقدسات را پیش می کشد :آسیبی که از قبل هنر فرودست وحتی فرادست، هرزه نگاری، برخی مصادیق آثار هنری خصوصاً از طریق رسانة تلویزیون به جامعة بشری وارد می گردد.

فلسفۀ هنر در عشق شناسی ملاصدرا

نویسنده: سید مهدی امامی جمعه
چاپ سوم؛  1397              وزیری، شومیز؛316 ص               قیمت : 370000 ریال

نویسنده این کتاب در فصول دهگانه به تبیین و تشریح مباحث ملاصدرا در عشق‌شناسی یعنی رابطه بین درون‌مایه‌های عشق و هنر و رخدادهای درونی عاشق و هنرمند و نیز ارتباط بین عشق مجازی عفیف و لطیف و زیبایی‌شناسی عاشق با صنایع لطیفه و هنر پرداخته ‌است. نگاه ملاصدرا به این روابط نگاهی کاملاً تخصصی و فلسفی و در عین حال زیباشناسانه و هنری است. مؤلف با طرح مباحث مقایسه‌ای بین نگرشهای ملاصدرا و نگرشهای فیلسوفان هنر در عصر جدید سعی بر آن دارد تا زاویه‌های مختلف دید و چشم‌اندازهای گوناگون را برای کاویدن ابعاد و لایه‌های بیشتری از نظریات ملاصدرا به دست دهد. وی با تشریح فضای هنری و زیبایی‌شناسانۀ عصر صفوی، به ویژه در نگارگری، نشان داده ‌است که چگونه ملاصدرا با عشق‌شناسی خود در این فضا وارد شده و آن را با نقادیهای خود تکمیل كرده ‌است.

هنر، احساس و بیان
مجموعه مقالات زیبایی شناسی و فلسفۀ هنر (3)

  نویسنده: رابرت ویلکینسون                              مترجم : امیر مازیار

چاپ سوم ؛ 1397              رقعی، شومیز ؛ 132 ص              قیمت : 90000 ريال
 سومين جلد از مجموعه مقالات زيبايي‌شناسي و فلسفۀ هنر، دربردارندۀ برگزيده‌اي از مقالات كتاب زيبايي‌شناسي فلسفي است. در اين مجموعه برخي از نظريه‌هاي كلاسيكي كه از مفهوم بيان بهره برده‌اند؛ نظريه‌هايي كه در پي استفاده از اين مفهوم براي تعريف مفهوم هنرمند هستند و نيز نظريه‌هايي كه در آنها اين مفهوم به طور خاص‌تر در زمينه زيبايي‌شناسي موسيقي به كار گرفته شده مطرح گرديده است؛ از جمله نظريات تولستوي، كالينگوود و هانسليك. بخش سوم آن نيز به بيان و انتقال زيبايي‌شناسانه و ذكر مراحل موجود در فرايند انتقال زيباشناسانه (هنرمند، اثر هنري و شخص تجربه‌گر اثر) اختصاص دارد.

گتاری در قابی دیگرآرای متفکران معاصر دربارۀ هنر

نویسنده : پال الیوت                          مترجم : ابراهیم لطفی فروشانی

چاپ اول ؛ سال 1397          جیبی، شومیز؛258 ص                   قیمت : 130000 ریال

وقتی دربارۀ «دلوز » صحبت می شود، غالباً مقصود دلوز و گتاری است.گتاری را اغلب، و حتی در قابل اتکاترین کتابهایی که دربارۀ آثار این دو نوشته شده، به نقش دستیار و همکار تنزل داده اند .گتاری درقابی دیگر، درآمدی به اندیشه های او از طریق  رسانۀ فرهنگ دیداری است، اما راهنمایی برای چگونه زیستنِ نوعی زندگی فلسفی تر هم هست.  در حالی که دلوز به معنای سنتی خود فیلسوف بود، گتاری روانپزشکِ مشتغل درکلینیک لابورد3  فرانسه بود .او مارکسیست و حامی انواع گروه های مختلف سیاسی هم بود از جمله جبهۀ آزادی دگرباشان و جنبش زناناین بدان معنا است که اندیشه های او همواره به جامعۀ پیرامونش ربط داشته اند و فلسفۀ او همواره اعتبار خود را، در وضعیتی که هنوز هم برقرار است، حفظ کرده است.

آجرستان- مجموعه مقالات همایش آجر و آجرکاری در هنر و معماری ایران(جلد اول)

به کوشش : دکتر مهدی مکی نژاد                 

چاپ اول ، سال 1397           وزیری،شومیز؛ 284 ص                 قیمت : 370000 ریال
 
کتاب مجموعه مقالات آجر،کمی متفاوت تر از عرف مقالات همایش های مرسوم  منتشر می شود. نخست اینکه به دلیل اهمیت و جایگاه دزفول در کاربرد آجر، مقالات پذیرفته شده از سوی شورای علمی همایش،در دفتر جداگانه با عنوان آجرستان دفتر دزفول منتشر می شوند؛ دوم به احترام استادان آجرکار و به منظور بزرگداشت و ارج نهادن به سالها تلاش این عزیزان زحمتکش، تعدادی از استادکاران که اطلاعات و شناختی از آنها داشتیم در بخش پایانی کتاب معرفی می شوند.

قرآن های دورۀ تیموری- درآمدی بر نظام بصری حاکم بر نسخ خطی ایرانی

مؤلف و پژوهشگر: طیبه بهشتی

چاپ اول ؛ سال 1397              رقعی، شومیز ؛ 114 ص                    قیمت : 220000 ریال

کتاب حاضر محصول طرحی پژوهشی با عنوان « تبیین نظام بصری حاکم بر طراحی قرآن های دورۀ تیموری با تمرکز بر قرآن منتخب آن دوره » است. هدف اولیۀ این طرح، تدوین نظام بصری حاکم بر دست کم یکی از مصاحف دورۀ تیموری بود که در یکی از کتابخانه ها یا موزه های داخل کشور حفظ و نگهداری می شود. پژوهنده برای یافتن نمونۀ مد نظر خود از محل موزه های آستان قدس رضوی در مشهد، موزۀ آستانۀ مقدسۀ حضرت معصومه (س) در قم، موزه های ملی قرآن کریم و ملی ایران در تهران بازدید نمود و تعداد معتنابهی مخطوطات قرآنی دورۀ تیموری را بررسی کرد.

        مجموعه مقالات نقش و نقشبند - شرح احوال و آثار غیاث الدین علی نقشبند یزدی

به کوشش منیژه کنگرانی

چاپ اول ؛ سال 1397              رقعی، شومیز ؛ 202 ص                قیمت : 300000 تومان

خواجه غیاث الدین نقشبند نقاش و نقشبندی توانا، بافنده اى مبدع و چیره دست، کمان گیرى جسور و شاعرى خوش قریحه بود که مدیریت کارگاه هاى نساجى سلطنتى دوران شاه عباس را بر عهده داشت. وی منسوجات ایران در دوران صفوى را به چنان شکوفایى و شهرتى رساند و خود چنان بلند آوازه گشت که شاهان و شاهزادگان ایران و سایر بلاد طالب و خواهان پارچه هاى بافته شدۀ وى شدند. خواجه غیاث الدین ضمن شناخت و به کار بردن تجربه و میراث گذشتگان، درکار خود نوآوریهای شگرفی داشت، از جمله بافت پارچه هاى چند تابی و مخمل با نقوش انسانی و ملهم از ادبیات. امروزه ازآثار امضادار غیاث نقشبند فقط نُه قطعه شناخته شده که یک نمونه درموزۀ ملی ایران و سایرآنها درموزه هاى خارج ازکشور محفوظ است.

درآمدی بر تاریخ داستانی ایران پیش از اسلام

نویسنده : ندا اخوان اقدم

1397، چاپ اول                     رقعی ، شومیز ؛ 262 ص                    قیمت : 290000 ریال

داستان همان روایت یا شرح و گزارشِ حوادث است که آن را اساس و پایۀ تمامی شاخه های ادبیات می دانند. همۀ ما داستان را می شناسیم و با آن خو گرفته ایم، زیرا داستان با عنصر خیال پردازی در ارتباط است، از این رو نه تنها بسیار دلنشین، بلکه تاثیرگذار و ماندگار است و راهی است برای فرار از واقعیت های نه چندان شیرین زندگی. این کتاب سعی دارد تا تاریخِ داستان و روایت را در ایران پیش از اسلام دنبال کند و در راستای همین هدف متون داستانی را به منزلۀ اثر هنری در نظر می گیرد که با فهم صحیح آن می توان به نیّت مؤلف و یا راوی داستان پی برد و دریافت که هدف خلق این داستان چه بوده است.

کنکاشی در احوال مجالس مضحکه سده سیزده خورشیدی

نویسنده : محمدحسین ناصربخت

1397، چاپ اول                    وزیری ، شومیز ؛ 300 ص                قیمت : 390000 ریال

سده سیزدهم خورشیدی از سویی دوران اوج نمایش های سنتی ایرانی به شمار می آید و از سوی دیگر زمان آشنایی ایرانیان با نمایش به شیوه فرنگستان است؛ روزگار تلافی سنت و مدرنیته. روزگاری که مردمان این سرزمین کهن در بحبوحه تلاطم های اجتماعی و سیاسی، تعالی شکل های قدیم نمایش های شادی آور ایرانی و پدید آمدن گونه های نوینی در این عرصه را شاهدند، دوران ثبت « مجالس مضحکه » با بهره بردن از الگوهای نمایش فرنگی و زمانه رواج « شبیه مضحک » ها. مکتوب حاضر کنکاشی است در احوال مجالس مضحکه دوران پُر تلاطم سده سیزدهم خورشیدی، برای دستیابی به شناختی از شگردها و فنون این نحله از نمایش ایرانی، به روایت اسناد موجود.

سه شتران

آنتونی وین                           مترجمان : یدالله آقاعباسی، زهرا آقاعباسی

1397؛ چاپ اول                  وزیری، شومیز ؛ 464ص                    قیمت : 380000 ریال
 او. سی. ام. از زمان بنیان‌گذاری در ترکیه در 1907 و گسترش آن در ایران در 1911، تحت تأثیر رویدادهای تاریخی زیادی بود که ماجرای ترک‌های جوان، جنگ جهانی اول، آتش‌سوزی اسمیرنا، آتاتورک، ورشکستگی وال‌استریت، ظهور رضاشاه، جنگ جهانی دوم و انقلاب اسلامی ایران از آن جمله‌اند. پیشنهاد کردم تاریخچۀ او. سی. ام. را همچون رشتۀ پیوندی به کار بگیریم و از این طریق چگونگی تأثیر این رویدادها را نه فقط بر کسب و کار شرکت، بلکه بر زندگی بافنده‌ها، رنگرزها، ریسنده‌ها، گردآورندگان محلی فرش، و دلالانی که برای آن‌ها کار می‌کردند، یعنی گمنامان حوزۀ فرش، نشان دهیم.

                               هنر اسلامی و فرهنگ بصری                                         

نویسنده : فیرچایلد راگلس                           مترجم : بهنام صدری

1396 ، چاپ اول                    وزیری،شومیز؛242 ص                    قیمت : 190000 ریال

نظم مورد استفاده در این کتاب بیانگر فهم من از تاریخ در حد واقعیتی عینی است، که البته کامل نیست. به طور کلی، ساختار مورد نظر از کل به جزء بوده که در جایی که از نظر جغرافیایی نظمی در کار باشد بر این قاعده و نیز براساس ترتیب تاریخی بسیار تقریبی، دسته بندی می‌شود. کتاب با آنچه من مثال‌هایی از متون پایه می‌دانم آغاز می‌شود: این متون با وجود اینکه آثار واقعی هنر و معماری را توصیف نمی‌کنند، اما عموماً بیانگر ارزش‌های مربوط به مکان‌ها، ساختمان‌ها و نیز مردمان ساکن در آنها هستند. در اولین گروه از این متون گزیده، عهدنامۀ عمر (شروط العمریه) جای می‌گیرد که براساس آن حفظ امنیت اقلیت‌های یهودی و مسیحی در قلمرو حکومت اسلامی تضمین شده و به ویژه دستورالعمل‌هایی در خصوص مکان‌های عبادی آنها دارد.

شاهکارهای فرش بافی مشهد در عصر قاجار

حسین کمندلو

چاپ اول ؛ 1396                   رحلی ، شومیز؛ 200 ص                   قیمت :550000 ریال

قریه سناباد پس از شهادت حضرت رضا (ع) همواره موردتوجه حاکمان ایران و خراسان بوده است، توجه ویژه به حرم مطهر رضوی در سلسله‌های تیموری، صفوی، افشار، زند و قاجار باعث گسترش روزافزون شهر مشهد گردید. در طی سال‌های متمادی هنرمندان و صنعتگران معتبری در این منطقه از خراسان بزرگ حاضر شدند و آثار صناعی مختلفی ازجمله فرش پدید آوردندبامطالعۀ فرش‌های مشهد، شاید بتوان گفت در اواخر عصر قاجاریه تا اواسط حکومت پهلوی، همراهی و همکاری هنرمندان و تولیدکنندگان خراسانی، کرمانی و تبریزی، باعث خلق زیباترین آثار هنر ایرانی شد. فر‌ش‌های این دوران از تاریخ هنرهای صناعی بر پایبندی و حفظ سنت‌های اصیل فرش‌بافی مشهد در عصر صفویان گواهی می‌دهند با این تفاوت که هنرمندان و تولیدکنندگان خراسانی تغییرات بسیار کوچکی در شیوۀ طراحی، رنگ‌بندی و بافت فرش مشهد بر اساس الگوها و سنت‌های کرمانی و تبریزی ایجاد کردند 

 

 تلگرام ما
 فروشگاه اینترنتی
ورود
نام کاربری :   
کلمه عبور :   
 
متن تصویر:
عضویت
 

 امام خمینی
 رهبر
 پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری
 شورای انقلاب فرهنگی
 دولت
 فرهنگستان هنر‌
 كتابخانه تخصصي فرهنگستان هنر
 مردم و دولت

 
 
 
کلیه حقوق متعلق به این سایت برای موسسه متن محفوظ است.